1. El medi físic de
l'antic Egipte.
Egipte està situat entre els deserts
del Sahara i d'Aràbia, però es travessat pel riu Nil , element que
permet que hi haja un vertader oasi al llarg del seu recorregut. A
Egipte podem distingir dues regions:
L'Alt Egipte, al sud, un territori
àrid que solament possibilita la vida en l'estreta zona irrigada pel
Nil.
El Baix Egipte al nord ; una vall
ocupada pràcticament pel delta del Nil i de terres molt fèrtils.
Així Egipte es una terra rodejada de
barreres naturals ; al nord es troba la mar, al est i al oest el
desert , i al sud les muntanyes. Les úniques eixides naturals son el
mar i la ruta que passa pel nord del Sinaí
Aquestes condicions geogràfiques van
fer que la civilització egípcia es mantinguera relativament aïllada
i conservara característiques semblants durant milers d'anys
2. El paper
del Nil
La vida en l'antic Egipte va ser
possible gràcies a les aigües del riu Nil , ja que fora d'aquest
només hi ha el desert.
El Nil naix a Africa equatorial i
recorre una vall esteta fins a la seua desembocadura a la mar
mediterrània, on forma un ampli delta.
El Nil experimentava una important
crescuda anual al estiu que regava i fertilitzava les terres pròximes
, i hi permetia una pròspera agricultura de regadiu Els egipcis van
inventar un pou, anomenat nilometre que els permetia saber
l'abast de la crescuda , per tant, preveure l'abundància de les
collites.
En retirar-se les aigües, les riberes
quedaven humitejades i cobertes d'una espesa capa de llims llims
fèrtils , que adobaven la terra i afavorien la vida agrícola.
Aquestes terres son conegudes com la Terra negra. Era on es
concentrava la població En contrast , el desert o terra Roja era un
lloc sense vida. On es van construir les tombes i els temples
funeraris.
El Nil era també la millor via de
comunicació i un factor que unificava el territori , per les seves
aigües viatjaven els vaixells que unien els pobles portants viatgers
i mercaderies.
LA HISTORIA D'EGIPTE
LA HISTORIA D'EGIPTE
3. L'origen de la
civilització egipcià.
En el V mil·lenni a. C. Les tribus
que habitaven prop del Nil van controlar les crescudes del riu
mitjançant la construcció de canals, pous i dics, domin i que els
va permetre estendre la superfície conreada. A més van aprendre a
usar els llims com a adob natural . Tot això va possibilitar el
desenvolupament de l'agricultura i l'augment de la població.
Amb el temps , els poblats van créixer
i es van convertir en ciutats independents , i cap a l'any 3100aC, el
llegendari rei Menes va unificar els territoris de l'Alt i del Baix
Egipte. Començava aleshores l'historia de la civilització egípcia.
4. L'evolució de
l'antic Egipte
L'antic Egipte es va mantenir durant molts segles i en aquest temps
s'alternaren períodes de crisis i d'esplendor.
Per aixó la historia de l’antic Egipte s'ha dividit en diverses
etapes,separades entre si per períodes intermedis de decadència
interna o dominació estrangera. En aquestos períodes
l’imperi es va dividir en diversos regnes ien altres moments
va ser conquistat per hikses ( un poble provinent del nord) els
assiris o els perses.
Aquestes etapes de l’antic Egipte són:
·
Imperi antic ( 3100-2181 aC) La capital ve ser
Memfis. S’hi van construir les grans piràmides, com les de Kheops,
Kefren i Micerí.
·
Imperi mitjà (2055-1795 aC) la capital es va
traslladar a Tebes, I Egipte es va estendre cap al sud amb la
conquesta de Núbia.
·
Imperi Nou ( 1550-1069 aC) Es va mantindre la
capital a Tebes i es va conquerir Síria i Palestina. En aquesta
etapa van regnar faraons coneguts com Amenofis IV (Akenathon) ,
Tutankamon, Ramsés II,etc.
·
Baix Imperi (715-31 aC) Egipte va entrar en decadència
i va ser dominat per pobles estrangers , com els assiris, els
babilonis, els perses i els grecs (Alexandre el Gran). Finalment,
l’any 31 aC, va desaparèixer en ser annexat pels romans.
5. L ’Egipte del faraons.
L’organització de l’estat egipci era dominada per un rei ,
anomenat “faraó”,que vol dir “casa gran”. Tenia el poder
absolut i era l’amo d’ Egipte. Era considerat
l’encarnació terrestre d’ Horus, el déu del cel, i
van concentrar tots els poders
·
Com a encarnació terrestre del deu Horus, rebia culte,
a fi que mantinguera les inundacions anuals del Nil i l’ordre
social.
·
Com a rei era qui garantia l’ordre i la justícia i la
seva autoritat era incontestable. Governava, es a dir, feia les
lleis, jutjava , inspeccionava les obres hidràuliques, controlava la
recaptació d’impostos i el comerç exterior, que
monopolitzava.
·
Com a cap militar dirigia l’exèrcit
·
Com a cap religiós, ordenava la construcció de temples
per fer les ofrenes als déus.
LA SOCIETAT I LA ECONOMIA
6. Cóm era la societat egipcia?
LA SOCIETAT I LA ECONOMIA
6. Cóm era la societat egipcia?
La societat egipcia estava molt jerarquitzada. S'estructurava en
forma de piràmide.
Hi havien dos grups clarament diferenciats:
Hi havien dos grups clarament diferenciats:
UNA MINORIA DIRIGENT:
- El faraó es trovava al cim de la societat. Tenia un poder absolut, era el senyor de terres i persones, dirigia l'exècit i administrava justícia.
- Els nobles posseien els càrrrecs principals i eren els amos d' extenses terres.
- Els sacerdots estaven encarregats del culte als deus .Les concesions de terres i propietatas els van permetre augmentar la seva riquesa i influència.
- Els escribes eren funcionaris que tenien un cert prstigi social perquè sabien lllegir i escriure. S'ocupaven de redacttar la documnetacio oficial i controlar la recaptacio d'impostots.
I UNA MAJORIA SOTMESA:
- Els comerciants es dedicaven a les activitats comercials , i alguns assolien una destacada posició econòmica.
- Els artesans exercien oficis diversos ( escultors,picapedrers.....) i vivien principlament a les ciutats.
- Els camperols constituien la base de la societat. Treballaven les terres del faraó, dels nobles idels sacerdots, als quals pagaven a canvi uns tributs molt elevats ia més treballaven en obres com la neteja dels canals de reg o la construcció de temples i tombes. Vivien en cases de tova i sostre vegetal, en pobles situats en llocs elevats per quedar fora del perill de la inundació anual.
- Els esclaus eren l'esglaó més baix de la societat, i procedien de la captura dep resoners de guerra i de deutes contrets. Eren emprats en el treball domèstic, les mines i el camp.
7. Les activitats econòmiques.
L’economia egípcia va ser generalment autosuficient , ja que
disposava de fèrtils terres regades i fertilitzades pel riu Nil.
L'activitat econòmica s'organitzava entorn dels següents sectors:
Agricultura: els cultius principals eren els cereals , que es
sembraven a l'hivern i s'arreplegaven a la primavera. Igualment
conreaven vinya, olivera, productes hortofrutícoles, lli i palmeres.
Per a fer-ho aprofitaven l'aigua del Nil mitjançant nombrosos canals
i avançats sistemes de distribució de l'aigua per a regar els camps
Ramaderia. Era una activitats complementaria
Comerç: Practicaven tant el comerç interior , molt
actiu al llarg de les ribes del Nil, com el comerç exterior.
LA IMPORTÀNCIA DE LA RELIGIÓ
8. La religió egipcia.
Els egipcis eren molt creients i tenien una religió politeista (
creien en moltsa deus) i deeses . Aquestes divinitats tenien aspecte
humà i animal , i habitaven las temples.
Als temples es guardava l'estatua del déu , rebien ofrenes i se'ls
adorava mitjançant ritus complicats i oracions.
Entre els més importants es poden destacar:
Amon-ra, déu del Sol, es representava amb cap de falcó i disc
solar.
Anubis, guardia de les tombes, amb cap de xacal.
Osiris, deu dels morts, mb la corona de dues plomes.
Isis , deesa de la fetilitat, tron amb creua ansada ( ankh)
símbol de la vida.
Horus, déu del cel amb cap de falcó i doble corona;
A més a Egipte, com hem dit, també es va adorar al faraó, el riu
Nil i determinats animals considerat sagrats, com els escarabats,
gats , vaques i cocodrils.
9. La
vida d'ultratomba i el judici d'Osiris.
Els
egipcis creien en l'existència d'una vida d'ultratomba en la qual el
cos i l'anima viurien junts per tota l'eternitat. Ells concebien la
vida després de la mort d'una manera optimista. Per hi accedir a
aquesta vida, calia conservar el cos i superar el judici
d'Osiris.
Abans de aconseguir l'eternitat, l'anima havia de ser jutjada en el
tribunal d' Ossiris, déu del món dels morts i de la resurrecció.
El difunt era guiat pel déu Anubis davant d'un tribunal format per déus i presidit per Osiris. Anubis col·locava el cor del difunt en un dels plat d'una balança , i en l'altre, la ploma de la deessa Maat, que simbolitzava la justícia i la veritat. Mentrestant els déus formulaven preguntes al difunt sobre la seva conducta en la vida terrenal
Si la seva anima estava lliure de culpes, el pes del seu cor era menor que la ploma, i era recompensat amb la vida eterna.
Si la seua anima era culpable, el cor del difunt era devorat per Ammit una criatura d'aspecte monstruós, mescla de lleó, cocodril i hipopòtam.
El difunt era guiat pel déu Anubis davant d'un tribunal format per déus i presidit per Osiris. Anubis col·locava el cor del difunt en un dels plat d'una balança , i en l'altre, la ploma de la deessa Maat, que simbolitzava la justícia i la veritat. Mentrestant els déus formulaven preguntes al difunt sobre la seva conducta en la vida terrenal
Si la seva anima estava lliure de culpes, el pes del seu cor era menor que la ploma, i era recompensat amb la vida eterna.
Si la seua anima era culpable, el cor del difunt era devorat per Ammit una criatura d'aspecte monstruós, mescla de lleó, cocodril i hipopòtam.
10. La vida després de la mort. Les tombes.
La tomba era la casa del mort per a l'eternitat i per això es
construïen edificis de pedra , sòlids i duradors, en els quals es
depositava tot allò que podia necessitar: mobles, armes, aliments,
joies... Hi havia també xicotetes figueretes que representaven els
seus servidors, com ara pastors, escribes... i pintures que
arreplegaven escenes de treball , festes i cerimònies.
Les tombes van evolucionar al llarg del temps .
En l'Imperi Antic , es van construir mastabes i piràmides, que
contenien en el seu interior corredors i diferents cambres, entre
elles la funerària.
En l'Imperi Nou , els faraons van preferir ser soterrats en hipogeus,
tombes excavades en la roca, compostes per un corredor en pendent,
unes quantes sales i cambra funerària.
11. La vida després de la mort. La momificació
Els egipcis concebien la mort com la separació dels
tres elements que componien tot eser humà. Els cos físic o mortal
, i els dos elements inmortals, el ba o anima, i el ka o oenergia
vital, al qual consideraven un doble inmaterail del cos.
Per a podre gaudir de la vida eterna era necesari que el
cos romanguera íntegre e incorrupte perquè el ka i el ba disposaren
d'aliments i beguda. Però com aconseguir que el cos no es
corrompera? Per a ixò es va utilitzar la momificació, un procés
que impedia la descomposició del cos del difunt.
12. La vida després de la mort. Com es momificava? ( no entra a l'examen)
Poc després de la mort, l'embalsamador extreia el cervell del difunt mitjançant ganxos a través de les foses nasals. A continuació, introduia pel mateix conducte diferentys líquids i tapava les orelles, el nas, els ulls i la boca mab cera.
A continuació, practicava una incisió en un ostat del cadàver amb un ganivet de sílex , i n'extreia tots els òrgans , menyus el cor i els renyons . Les visceres es llavaven i es guardaven en uns gots especials anomenats canops. Després d'omplir el cos amb mirra, canela i perfums, cosia la incisió i deixava el cadàver en un bany de natró ( sal lbanca) durant seixanta dies.
Finalment , embolicava el cadàver amb benes de lli a les quals cosia amulets, i col.locava sobre el cap una màscara funerària.
Aquest procediment era el més car i només se'l podien permetre el faraó i les persones adinerades. HI havia altres procedients molt menys costosos, com omplir amb oli l'abdomen del mort sense extraure les vísceres o dessecar simplement el cos. Açò últim era practicat pels més pobres.
12. La vida després de la mort. Com es momificava? ( no entra a l'examen)
Poc després de la mort, l'embalsamador extreia el cervell del difunt mitjançant ganxos a través de les foses nasals. A continuació, introduia pel mateix conducte diferentys líquids i tapava les orelles, el nas, els ulls i la boca mab cera.
A continuació, practicava una incisió en un ostat del cadàver amb un ganivet de sílex , i n'extreia tots els òrgans , menyus el cor i els renyons . Les visceres es llavaven i es guardaven en uns gots especials anomenats canops. Després d'omplir el cos amb mirra, canela i perfums, cosia la incisió i deixava el cadàver en un bany de natró ( sal lbanca) durant seixanta dies.
Finalment , embolicava el cadàver amb benes de lli a les quals cosia amulets, i col.locava sobre el cap una màscara funerària.
Aquest procediment era el més car i només se'l podien permetre el faraó i les persones adinerades. HI havia altres procedients molt menys costosos, com omplir amb oli l'abdomen del mort sense extraure les vísceres o dessecar simplement el cos. Açò últim era practicat pels més pobres.
LOLOLOLOLOLOLOLOLO
ResponderEliminarviva España viva el rey viva el orden y la ley
ResponderEliminarVISCA CATALUNYA
ResponderEliminarLA INDEPENDENCIA
ELS CARRES SERÀN SEMPRE NOSTRES
LLIBERTAT
viva rrrrrrrússsssssia
ResponderEliminartfu
ResponderEliminar